Ny taktik för bandageringen

Precis som jag nämnde i det tidigare inlägget så åkte jag till Evidensias Hästklinik här i Boden för att inhandla en lite större kompress och gasbinda. Detta eftersom att Apotekets kompresser är ganska så små och deras gasbindor är elastiska, varav jag ville köpa inelastiska. Jag tänkte använda det (samt bomull som jag redan har) för att bandagera Feins sår på benet. Såg en sjukt bra video från Evidensia där dem visar på ett bra sätt hur man kan linda en sårskada.
 
Väl framme så berättade jag om min plan för veterinären som satt i receptionen och hon föreslog att jag kunde köpa en kompress som har bakteriedödande medel i sig. Eftersom att jag nu tänkt låta bandaget sitta på ett tag så såret får läka (eftersom att svullnaden är borta) så frågade jag henne hur länge jag kan ha en sån kompress på honom. Hon sa att den kan sitta på i 2-3 dagar utan problem. Kompressen var ganska så stor, så hon sa att jag kan klippa den i två delar och använda den till två olika tillfällen. Så jag köpte en (stor) kompress med bakteriedödande medel och 4 vanliga (stora) kompresser.
 
Feins sår ligger dåligt till för att kunna bandagera det på ett bra sätt. (Bild från några dagar sen.)
 
Feins bandagering har ju glidit ner något under nätterna så jag frågade henne om jag skulle linda ändå ner till hoven, så att det håller sig på plats. Hon bad om att få se var såret ligger och när jag visade henne en bild så sa hon att, ja, såklart låg det på ett optimalt dåligt ställe i princip (sett ur bandagering).
 
Hon föreslog då att jag använder mig av kompressen och av ett slags bandage som jag aldrig ens sett tidigare: Snögg Animal Polster. Det är ett extremt självhäftande och tvärelastiskt bandage som fäster sig själv direkt på hästens päls. Det är helt perfekt för sår som sitter på knepiga ställen så som Feins. Fördelen med detta är att jag bara sätter en kompress närmast såret och sedan Snögg Animal Polster direkt ovanpå. Superenkelt och jättebra!
 
Så det ska vi prova på oss på någon timme när vi åker till stallet. Jag tar lite bilder och visar såklart!
 
Sedan ska denna linding få sitta kvar i 2-3 dagar. Jag tänkte prova det och byta bandaget på fredag, så om det blivit någon förändring på något vis så hinner jag förbi kliniken igen innan dem stänger inför helgen. 

Kommentera här: