Gårdagen

Gårdagen var verkligen 210 km/h från 6 på morgonen till 20:30 på kvällen. Jag jobbade hela dagen, på lunchen åt jag och åkte även förbi hästkliniken för att köpa ytterligare kompresser och Snögg. Efter middagen åkte jag direkt till stallet och var där till ganska så sent. Väl hemma var jag så himla trött, så efter duchen la jag mig direkt i sängen. Därav inget inlägg från mig igår!
 
Eftersom att gårdagen var så händelserik så ska jag försöka hålla mig kortfattat så det inte blir en hel uppsats av ett inlägg. Det började i förrgår kväll när jag skulle öppna bandaget på Fein för att se hur såret såg ut. Såret hade tyvärr gått upp igen vilket var en stor besvikelse då det sett så himla fint ut bara några dagar innan. Trots att det var en besvikelse så var jag inte särskilt förvånad då Fein på 3 dagar i sin hage har:
1. Dödat en igelkott,
2. Varit halvvägs ute ur hagen (under trådarna),
3. Övat inför sin eventuella karriär som rodeohäst - för väl att det kan vara bra att falla tillbaka på något om inte hoppningen går som planerat...
 
Så, jag bandagerade om såret och insåg då att jag hade slut grejer efter det. Jag använde den sista kompressen och av Snögg bandaget var det bara en liten del kvar som räcker till typ en bandagering till. Så igår åkte jag till Evidensias hästklinik och bad om att få lite mer av vardera. Jag frågade veterinären om det är okej att jag börjar motionera Fein eftersom att han är så himla jobbig just nu. Hon sa då att eftersom att han inte är/har varit halt så är det bättre att jag skrittar honom för hand och på ryggen än att han springer i hagen. Han går ju dessutom i en ganska liten hage nu (bredvid Ulles sjukhage) så han har inte samma möjlighet att springa omkring.
 
Så igår gick jag ut på en 25 minuter promenad med Fein. Jag satte på honom sadeln och bröstan så att han skulle få känna på den nu igen efter över två månader. Bröstan fick jag spänna ut till nästan max eftersom att han har breddat sig så mycket över bröstet i sommar. Själv satte jag på mig hjälmen och sedan gick vi ut. Efter 100 meter var det ett sto i en hage som blev helt tokig i Fein och började skrika efter honom. Han började ju då blåsa upp sig och dansa fram, men han skötte sig faktiskt väldigt bra. Två gånger under promenaden fick han små glädjeryck, men inte alls så farligt. Jag fick dra fram den mörka rösten och låta lite illa mot honom -  då skärpte han sig direkt. Jag kan tillägga att det hjälpte enormt med hästgodisarna i fickan haha!
 
I dag ska jag bandagera om såret igen då det gått upp nu senast. Veterinären rekommenderade att byta det idag och se hur det ser ut. Jag ska nog byta på fredag igen och se hur det ser ut då. Veterinären sa att det är bra om såret får lufta så fort som möjligt. Men det måste vara "ihop läkt" då, eftersom att Fein ligger ner och rullar sig väldigt mycket. Han är en riktig livsnjutare haha! Så på fredag ska jag se hur det se ut och kanske ringa/åka dit och be om råd. Jag förvarnade henne att jag säkert kommer ringa i veckan och hon skrattade bara. Jag är typ stammis där nu...
 
Har inte helt bestämt mig om jag ska ut och gå med honom idag igen direkt eller om jag ska börja med varannan dag nu såhär i början. Får fundera lite på det.
 
Så var man här igen för att inhandla lite till bandageringen.
 
Kompress och Snögg inhandlat!
 
Nya hagen till Fein som går fram till björken. Bara tills såret läkt ihop dock.
 
Inte så oskyldig som han ser ut kan jag ju tillägga.
 
Efter promenaden igår!
 
 
Snyggaste hästen i stan haha! Lite bilder från lunchen idag.
 
 
Fein är väldigt, väldigt förbannad på insekterna. Jag har haft grimma med flugskydd på honom men nu har han börjat få skav av grimman. Därför har jag bytt till en grimma med ludd + flugskydd. Förhoppningsvis hjälper det, annars får jag inhandla en flughuva!

Kommentera här: