Riktigt expertsvar på min fråga om sommarvila!

Som ni kanske vet har jag varit väldigt kluven kring Feins sommarvila. Personligen så har jag aldrig tyckt om att ställa av en häst helt och hållet under varken sommaren eller vintern, men det är ju annorlunda med unghästar. Så, för några veckor sedan skickade jag in en fråga till Hippsons "fråga experterna" i hopp om att få en "profesionell" syn på frågan. Det jag skickade in lät såhär:
 
"Hej!
 
Jag har börjat planera sommarvilan för min unghäst och jag har några frågor som jag hemskt gärna skulle vilja få hjälp med! Hur lång sommarvila brukar man generellt ge en 4-årig unghäst? Ska sommarvilan bestå av promenader, skritturer och tömkörning eller ska unghästen bara gå på bete i ett visst antal veckor?
 
Tacksam för svar!"
 
I dag skickade syrran en länk till den här artikeln och frågade typ om inte det var min fråga som dem hade tagit upp. Blev så glad, för visst var de det! Dem hade ändrat frågan från 4-årig till 5-årig och dessutom slagit ihop min fråga med någon annans fråga. Men det är ju i stort sett min fråga och vilket supersvar jag fick! Såhär lät svaret:
 
"Hej! Hur lång vila du ger din häst är väldigt individuellt och kanske också en fråga om tycke och smak, liksom om vilan ska få bestå av en lite lugnare period eller inget arbete alls. 
Jag kan tycka att det kan vara skönt för en häst att få vara helt ifred. För att ge hästen en återhämtning som det är någon vits med bör inte vilan vara kortare än tre veckor. För unghästen längre än så, den behöver sin vila för att kunna muskla ut ordentligt, slippa vikt på ryggen och komma ikapp mentalt. Äldre hästar, från sju år och uppåt, ska inte vila så länge."
 
Blev jätteglad att få min fråga besvarad och nu känner jag mig väldigt självsäker i hur jag planerat vilan för Fein. Total vila i 5-6 veckor och sedan ska han ridas igång med mjukstart igen. 
 
 

Kommentera här: