Fallskärm eller hoppsadel

Efter att ha hoppat i allround sadeln idag så inser jag att jag antingen måste köpa en fallskärm eller en hoppsadel. Fein hoppar så himla stort och tar i så mycket med ryggen att jag helt enkelt måste ha stödet från hoppsadeln för att ha en fair chance att hålla balansen på honom. Det är ju så mycket annat som man ska tänka på med hjälper, takt och vägar att jag inte direkt känner mig så sugen på att lägga till balans och skänklar på det - som annars kom naturligt med hoppsadeln.
 
I övrigt gick det sjukt bra idag! Fein var så jäkla taggad. Alltså han blir alltid så glad när han får hoppa. Varenda gång vi ska rida så börjar han dra mot vägen som går mot ridhuset för att han vet att han ska få hoppa om han går den vägen haha! Han var som sagt jättetaggad så jag fick sakta av ett par gånger och göra halt så att han skulle lyssna bättre på mig. Sadeln gjorde det inte lättare idag kan jag då säga. Han hoppade så jäkla stort idag, tyckte det var skitroligt verkligen.
 
Vi jobbade även på volterna i galopp, först en stor volt och sedan en lite mindre vid båda A och C. Vi jobbade på trav i serpentiner. Gick också väldigt bra! Vi red dock i det gamla ridhuset, och när de öppnade dörren i slutet av gången och började ta in ridskolans hästar så blev Fein väldigt intresserad av det i stället. Flera gånger som han sprang mot grinden i stället för att ta vänster i hörnet, riktig liten gris där.
 
Jag har fått ordning på en video som innehåller några språng. Men jag håller ju typ på att flyga ur sadeln alltså haha! Vi kanske tog 10 språng totalt och efter i alla fall hälften av sprången så hör man hur jag säger typ; "Jääävlar", "Alltså shit", "Helveteee" för att han hoppar så stort. Ja, det var sista spiken i kistan för allroundsadeln i alla fall haha. Nu blir det definitivt en hoppsadel, ska bara bestämma mig för vilken.
 
"I whip my hair back and forth"

Kommentera här: