Slut på semestern

Tänkte skriva ihop en liten uppdatering innan jag ska iväg mot stallet! Jag nämnde ju igår hur himla pigg Fein är just nu. Så igår när vi stod och mockade ur hagen så kom Fein fram för att kika på kärran. Jag såg på honom att han hade en såndär lurig och busig blick så jag förstod att han skulle hitta på något. Så när jag slängde i bajs i kärran så vände han på en femöring och gjorde världens bock/bakutsprång. Jäkla gris... Jag sa åt honom att sluta, så stod han och tittade på mig. Inte långt senare så började han springa igen. Då gav jag grepen till syrran och stoppade honom. Så då fick han en time-out. Jag tog med honom i grimman för att hämta grimskaftet, och medan syrran mockade ur resten av hagen så ägnade jag mig åt lite lydnadsträning med Fein.
 
Han har blivit jäkligt bufflig och jobbig efter betet. Nu är det ännu värre eftersom att han är så förbannat pigg och jag kan inte motionera honom än då hans sår fortfarande håller på att läka ihop. Så igår jobbade vi lite med att gå fram och göra halt när jag säger åt honom att göra det/när jag stannar. En enkel övning som inte kräver särskilt mycket "motion", men det är bra för att få honom att lyssna på mig. Nu är det slut på semestern för tjockisen och då får man inte hålla på hur man vill.
 
När han hade lugnat ner sig och hade uppmärksamheten riktad på mig så fick han bli kliad och beröm! Syrran var klart med mockningen då, så hon tog ut Ulle på en promenad och jag gick en bit från stallet för att beta Fein i gräset. Jag tog med mig en höpåse också och plockade gräs som grabbarna fick dela på när dem kom in sen.
 
Så idag blir det nog också en del lydnadsträning. Jag hade bara tänkt göra det några minuter per dag, men bara så att han kommer tillbaka till sitt uppfostrade jag. Han är ju galet understimulerad eftersom att han är så pigg och han vill ju ut och arbeta. Men tills såret läkt ihop helt så tänker jag inte motionera honom. Jag ska ju öppna upp bandaget i morgon, så förhoppningsvis har det läkt ihop då! Håll tummarna!
 
Alltså snyggaste hästen haha! Han är så söt.

Kommentera här: