Besök av doktorn

I dag fick lilla Fein besök av veterinären. När jag kom till stallet idag så fick en ordentlig titt på såret för första gången. Såret ser bra ut och det har läkt fint, men Fein har blivit väldigt svullen i benet. Det är i princip samma händelseförlopp som i vintras när han fick en broddspark: sår - varm - svullen. Han är dock inte halt vilket är ett mycket bra tecken! Jag ringde veterinären och frågade om råd (för det kostar inget att fråga) och hon sa i princip allt som jag tänkt göra. Men det var skönt att få lugna ner sig genom att höra en veterinär säga det.
 
Hon rekommenderade boxvila eftersom att såret läker fortare då - visst det är tråkigt, men så går det om man får sig en spark. Så jag tog in Fein i stallet och pratade med en av våra stallkompisar.
 
Hon berättade då att en veterinär skulle komma ut på ungefär en timme och titta på en annan häst som står på bete i vårt stall över sommaren. Hon var så snäll och sa åt mig att hon kunde ringa mig när veterinären kom så jag kunde åka hem och kika till Jericho under tiden. Innan jag for hem så rengjorde jag Feins sår med koksaltlösning, satte bomull med desinfekterande sprit på såret och lindade om benet. Detta tips fick jag av distriktsveterinären förra gången Fein hade ett likadant sår.
 
Jag skjutsade hem syrran och for sedan fort som tusan hem för att titta till Jericho. Han sov som en liten gris i soffan där jag hade lämnat honom så det var en enorm lättnad. Hade typ dött om stackaren jamat ihjäl sig efter mig. Det tog ungefär en 10 minuter innan stallkompisen ringde att veterinären hade kommit, så jag hoppade tillbaka in i bilen och åkte till stallet igen.
 
Veterinären skulle såklart titta på den andra hästen först, men sedan var det Feins tur! Jag hade fortfarande inte tagit tempen, så jag lånade en termometer och tog tempen på Fein. Han hade ca 37 grader i temp och alltså ingen feber. Veterinären ville även titta hur han såg ur när han gick på asfalten, så vi gick ut och travade en kort sträcka utanför stallet. Hon sa att det såg jättefint ut.
 
Så med tanke på allt så sa veterinären att det ser väldigt bra ut. Han har ingen feber, ingen hälta och han är pigg och glad som vanligt. Jag nämnde att jag fortfarande har ett recept på metacam som veterinären i vintras skrev ut till Fein men som jag aldrig använde då han blev så mycket bättre dagen efter. Hon sa att om han får feber i helgen så ska jag använda metacammen. Om han är sämre eller inte bättre nästa vecka så ska vi få komma in på röntgen, men jag är ganska säker på att det kommer gå till sig. Det är precis som förra gången när han fick broddsparken.
 
Så jag lindade på ett nytt bandage med desinfektion innan jag åkte hem. Ska åka dit kring 19 och ta av det igen då det bara ska sitta på i ca 3-4 timmar. Ska skölja lite med koksalt igen när jag kommer dit, och sen ska jag linda benet under natten. Det blir boxvila hela dagen i morgon! Så går det när man är en liten gris som går och blir sparkad... Men han är pigg och glad som vanligt! Ulle är inte så nöjd som måste stå som sällskap haha.
 
Och Jericho låg fortfarande och sov när jag kom hem. Nu är han uppe och leker, jag hoppas att han tar en till tupplur när jag åker iväg till stallet kring 19 igen. Ska äta middag och sen ska jag åka igen! Ska försöka ta lite bilder ikväll så får ni se hur svullet benet blivit.
 
I väntan på doktorn! Tur han är en sötis.

Kommentera här: