Veterinärbesök

Jag bandagerade ju om Feins sår idag som fortfarande inte har läkt. Så jag rengjorde det, tog några bilder på det och åkte sedan till den ena hästkliniken för att köpa mer saker till såret och samtidigt passa på att be om lite råd. Dem sa i princip att vi måste komma in på röntgen eftersom att det finns en anledning varför såret inte läker. Så i all hast bokade dem in oss imorgon på eftermiddagen. Kliniken där är väldigt bra, men jag föredrar den andra kliniken då den är närmare vårt stall (15 min gångavstånd) och en mycket trevligare väg att gå dit på (mindre trafik). Det är ju alltid dit jag tidigare gått med Fein. Enda anledningen varför jag var på den andra kliniken är ju för att dem har mer utbud av sjukvårdsprodukter till Feins sår.
 
Så, stressad och med ångest åkte jag och syrran direkt till den andra kliniken. Jag tänkte att jag kan alltid fråga ifall att dem har en tid innan imorgon eftermiddag, annars behåller jag tiden i morgon. Detta eftersom att jag ville få såret tittat på så fort som möjligt eftersom att den andra veterinären lät så stressad om det. Väl på den andra kliniken förklarade jag situationen och sa att jag står bara 15 min bort, så jag kan hämta Fein nu om det fanns en tid. Då visade det sig att dem kunde klämma in mig precis då! Så vi åkte raka vägen till stallet, tog Fein direkt ur hagen och gick mot kliniken. Sara tog mina nycklar och hämtade hans pass hemma i min lägenhet ifall att det skulle behövas (behövdes dock inte).
 
Väl där så fick han en liten sedering och blev röntgad på såret. Det visade sig då att han har en liten inflammation på benet vilket gör att såret inte har läkt. Så nu ska han få antibiotika i 10 dagar och sedan blir det återbesök! Jag frågade om jag skulle bandagera det och hon sa att det spelar ingen roll egentligen, kanske bättre att sätta en salva eller spray på såret. Jag fick då köpa en hardcore Finsk silverspray som jag ska spraya på såret efter att jag rengör det två gånger per dag. Så då behöver jag inte linda om det! Känns skönt att det ska få lufta. Fein ska ju ha antibiotika morgon och kväll, så jag tänkte att jag rengör och sprayar såret i samma veva då det också skulle göras två gånger per dag.
 
Angående ridningen så sa hon att jag kan rida på som vanligt. Han är ju ändå under igångsättning, så det är ju lite lugnare än vanligt. Jag frågade om jag kunde trava och galoppera också och hon sa att det var inga problem.
 
Så det har varit en mycket stressig dag för mig idag haha! Samtidigt känns det väldigt skönt att äntligen få såret tittat på. Jag har som förstått att det inte stått helt rätt till när det tagit sån tid att läka. Nu får vi hoppas på det bästa och att antibiotikan hjälper.
 
Jag kan även tillägga att det var ganska så hemskt och pinsamt att åka tillbaka till den andra kliniken och förklara att jag redan fått hans sår röntgat av hans andra veterinär haha... Dem var inte så glada... Alltså jag kan ju såklart förstå det och jag mådde skitdåligt av att göra som jag gjorde, men nöden har ingen lag och jag får helt enkelt ta på mig det. Allt jag gör, gör jag för Fein och jag vill att han ska få det bästa. Han fick såret röntgat snabbare, på en klinik som är större och luftigare, med ett kortare gångavstånd (typ 30 min kortare enkel väg) och enligt mig trevligare service. Sen var ju folk som vi kände också där med sina hästar, så vi fick lite sällskap av bekanta ansikten. Om jag mår lite sämre för att han ska få det bästa så får jag göra det helt enkelt, det kan jag leva med. Ett annat plus är ju att jag inte behövde ligga sömnlös med extrem ångest i natt i väntan på veterinärbesök, utan vi fick det gjort redan idag! 
 
På vägen hem! Man kan inte tro att han blivit drogad för ett litet tag sen med dem där ögonen och öronen haha.
 
Hemma igen med silversprayat sår! Nu håller vi tummarna att antibiotikan hjälper och att det läker snabbt.
 
Förstår att det är många som väntar på bilderna från tävlingarna i lördags, förlåt! Som ni kanske förstår har det varit en väldigt stressig dag för mig och jag har helt enkelt inte hunnit redigera så många som jag önskat. I morgon under eftermiddagen kommer däremot en hel drös med bilder från D-ponnyernas LC.

Kommentera här: