En titt tillbaka på det gångna halvåret

Nu när Feins utbildningsperiod för våren kommit till sitt slut så är det roligt (och viktigt) att se vad man åstadkommit utifrån sin utbildningsplan och sina mål. Jag började kika på det igår kväll, vilket även var när jag närmare började titta på höstens och den kommande vårens målsättningar. Detta för att kunna lägga upp betet och vilan på ett bra sätt så att utbildningen inte förskjuts för mycket nästa år.  Väldigt komplicerat bara att få saker och ting att fungera tidsmässigt... Man vill ju inte riskera att förlora en månad "hit eller dit".
 
Detta inlägg kommer jag enbart ägna åt att berätta om det gångna halvåret. Upplägget och tankar inför hösten kommer i ett annat inlägg - annars blir det nog det här inlägget snarare en D-uppsats.
 
Jag har studerat och utgått från Flyinges unghästmodell när jag har tränat och utbildat Fein. Dem har en bra, sund och väldigt "straight-forward" modell, vilket jag tycker väldigt mycket om. Samtidigt har jag tagit modellen med en nypa salt. Exempelvis så är det tänkt att 4-åringen på våren endast ska ha 1-2 kortare återhämtningspauser, men jag insåg ganska snabbt att Fein behövde mer än så. Han lägger otroligt mycket energi på arbete när han väl arbetar - eftersom att han tycker det är så hysteriskt roligt. Men det betyder också att han måste få återhämta sig i tid och otid. Han har även gått igenom väldigt mycket det senaste halvåret - resan genom Sverige, kastrering, dra ut vargtand, växtfaser, få brukt på utrustning, nytt stall, nya kompisar och fram för allt en ny ägare! 
 
Kort och gott så följer jag Flyinges modell i stora drag - men Fein är, som alla andra hästar, en individ som man självklart måste anpassa saker och ting efter.
 
Lite allmänt som vi lagt upp kring utbildningen:

• Longering och/eller tömkörning som komplement till ridning ✓ 

• Varierad ridning utomhus på olika underlag för kondition och styrka ✓ (Finns det något bättre ställe än Norrbotten att jobba på olika underlag för kondition och styrka? Tvivlar på det.)

 
Vid en titt på grundutbildningen så är det dessa mål vi har siktat mot:

• I markarbetet fokus på hästens egen balans och ökad ridbarhet 

• Fortsatt arbete med övergångar mellan närliggande gångarter 

• Minska och öka steglängd trav och galopp i balans på korrekta ridvägar 

• Rida med häst som spårar från punkt till punkt 

• Börja forma hästen runt innerskänkel 

• Påbörja sidvärts övningar i skritt och trav 

• Trava över bommar på raka och böjda spår 

 
Vidare är följande vad vi jobbat på i hoppningen:

• Enkel gymnastikhoppning ur trav 

• Lära känna och bli trygg med olika hindertyper 

• Underlättande distanser på t ex 5-7 galoppsprång 

• Miljöträning med olika sorters hinder 

• Gradvis mera hoppning i galopp 

• Hoppning av enkla banor 0.70-1.00 m → Vi har hoppat korta, enkla banor på ca 3-4 hinder.

• Inhoppning på enkla terränghinder → Tyvärr inte möjligt på grund av den kalla våren som gjorde att snön låg kvar på tok för länge...

 
Modellen menar att man kan sikta mot 4-årschampionatet om hästen är väl framme i sin utbildning. Fein blev inriden i augusti förra året - alltså ganska sent om man tittar på just den här modellen. Redan där hade han förlorat nästan ett helt år. Sedan är det andra omständigheter - som ni alla vet, så som jag tjatat om det - som gjort att Fein jobbat i uppförsbacke redan från start. Han är därför inte redo för ett 4-årschampionat i dagsläget. Jag tror och hoppas på att vi ska kunna debutera i 1 meter sent i höst - antingen P&J eller en klubbtävling. Men om han inte är redo i november så väntar vi till våren. Jag vill att han ska vara redo och tycka det är helt löjligt roligt när vi åker ut på vår första tävling. Jag skulle aldrig sätta honom i en situation som skulle skada hans självförtroende.
 
Modellen föreslår en vila på 1,5-3 månader. Jag kommer låta Fein vila helt i 2 månader innan jag börja sätta igång honom igen. Jag ska fortsätta jobba med utbildningsplanen inför hösten och jag lovar att det kommer ett inlägg om det också!
 
Nu får ni kika på bilder från vårens gång!
 
 
 
Ja... Det blev inte bara några bilder... Visste inte vilka jag skulle välja ut för han är världens finaste på alla!!

Kommentera här: