Utbildningsplan inför hösten

Fein lever fortfarande loppan på sommarbetet, men om en månad börjar igångsättningen igen!
 
Nu har Fein vilat i en hel månad och har därför också en hel månad kvar av sin vila! I slutet av hans vila kommer jag sätta igång honom med skritturer i några dagar (ca en vecka) som sedan följs av lite jogging. När det känns okej så kan vi börja klättra för att börja bygga styrka igen. Det tar ju en ganska så lång tid att få igång en häst (och mer så en unghäst) när dem har vilat så pass länge som Fein har. Fördelen med Fein är att han rör på sig otroligt mycket i hagen (tror det är fullblodet i honom). Jag kommer nog vänta åtminstone en 2-3 veckor innan jag börjar lägga in pass i paddocken och fokusera på att faktiskt få lite arbete gjort i skogen.
 
Så när jag fått igång Fein så kommer hans utbildningsplan se ut ungefär såhär:
 
Start: mitten av augusti (börja igångsättningen)
Avslut: mitten/slutet av december
Ridning/arbete: 4-5 dagar/vecka
Vila: 2-3 dagar/vecka i hage
1-2 återhämtningsperioder
 
Dag 1: Konditionsträning/styrketräning
Dag 2: Dressyr
Dag 3: Konditionsträning/styrketräning
Dag 4: Vila
Dag 5: Vila
Dag: 6: Dressyr
Dag 7: Markarbete med bommar
Dag 8: Hoppning
Dag 9: Vila
Dag 10: Vila

Alltså i stort sett: arbete 3 dagar, följt av 2 dagars vila. Rullande schema.
Om han känns trött: 3 dagars vila alt. återhämtningsperiod på 7-10 dagar.
 
Jag tänker att jag arbetar med hoppningen 2 dagar varannan vecka i stället för 1 dag per vecka. På så sätt blir han inte helt tokförvånad när jag lägger upp en bana mitt i veckan. Med det här schemat får han jobba med bommar och småhinder dag 1 för att sedan "träna på att tävla" - alltså jobba med enkla banor dag 2.
 
Jag har även lagt in en hel del styrketräning och konditionsträning för Fein. Styrketräning med klättning kommer förmodligen vara det vi fokuserar mer på i början av hösten, som kommer gå över mer mot kondition mot slutet av hösten (vintern). Detta eftersom att våra fina klätterstigar bara kan användas så länge, eftersom att dem snöar över när vintern kommer. Dessutom finns det ingen bättre årstid att träna på kondition än på vintern (när det inte är för kallt det vill säga)!
 
Jag tittade på dressyrmomenten enligt Flyinge-modellen och inser att Fein redan kan det mesta... Det känns ju faktiskt helt sjukt och jag känner mig lite dum som tränat på vissa saker som kommer nu i höst. Mycket av det som ska arbetas med i höst är ju dock saker som man ska arbeta vidare med. Alltså, som man introducerade till 4-åringen på våren, men som ska förbättras nu i höst. Det stora "momentet" som Fein ska lära sig i höst är galoppombyte vid varvbyte. Han byter galopp i skogen, så han har inga problem med det, men det är att få till det på kommando snarare än när han känner för det.
 
Så, så ser det ut så här långt! Gjorde klart utbildningsplanen förra veckan men har funderat vidare på den innan jag bestämde mig för att dela med mig av den här på bloggen. Kom gärna med input till mig! Hur gör ni med era unghästar?
 
Första Erik-träningen! Fein var sååå taggad. Längtar tills jag får rida honom igen 

Kommentera här: