Tankar om kommande utbildningsperioder och vila

Medan Fein är på betet och lever loppan så har jag börjat lägga upp schema och målsättningen inför hösten. Jag har börjat kika lite på hur det ser ut med utbildningsperioder, återhämtningsperioder och hur många dagar per vecka man ska arbeta.
 
Enligt Flyingemodellen (som jag följer någorlunda när jag lägger upp min utbildningsplan) så är utbildningsperioden för 4-åringen på hösten ca 4-5 månader. Sedan kommer en vintervila på en månad, följt av en utbildningsperiod på 6-7 månader för 5-åringen på våren. Som det ser ut nu så kommer jag sätta igång Fein i mitten av augusti - alltså efter 2 månaders vila. Sedan kommer vi arbeta till mitten/slutet av december (alltså 4-4 ½ månad) innan han får sin vintervila på 1 månad. Vi sätter sedan igång igen i slutet av januari. Det är här det sätter lite stopp för mig. Vi släpper oftast hästarna på bete i slutet av juni - vilket betyder att vi får in en utbildningsperiod på 5 månader om jag ger Fein vilan redan då. Det är en månad mindre än rekommendationen. Modellen menar att 5-åringen ska få en sommarvila på 1-2 månader och för att Fein ska få en vila på två månader så måste jag låta honom vila från slutet av juni, annars blir höstens utbildningsperiod alldeles för förskjuten. 
 
Nu är jag ju ute och planerar ett helt år i förväg och jag planerar ju förstås i väldigt stora drag. Fein kanske helt enkelt når fram till sina mål på hösten så pass tidigt att jag kan ge honom vilan i början av december och då har vi ju inga problem! Det är bara en liten tanke gällande perioderna som jag stött på, men vi får ta det lite som det kommer helt enkelt. Jag satt faktiskt och kikade på grundutbildningen för 4-åringen på hösten och inser att Fein mer eller mindre kan de flesta målen redan nu. Detta då det jobbar vidare på vad vi redan jobbat på under hösten och då Fein är en väldigt ambitiös elev, så kan han det mesta väldigt, väldigt bra. 
 
Vad vi hamnat "lite efter" på (om man nu ska titta på andra 4-åringar) är faktiskt hoppningen. Detta på grund av vargtanden i samband med att ridskolan fick kvarka. Jag försökte ju ge honom en vila då, för att kunna återuppta hoppningen i juni, men det hjälpte tyvärr inte särskilt mycket. Han var trött och tyckte den stora paddocken på klubben var ganska överväldigande. Han fick som ingen "hjälp" av kantera på samma sätt som han fick i ridhusen. Exempelvis så hade Fein inte varit redo att starta en tävling på 1m innan sommaren. Det gör mig absolut ingenting, jag kan vänta ännu ett år om han inte skulle vara redo i höst. Men det är en liten reflektion som gör att vi kommer jobba mer på att hoppa enkla banor till hösten. Jag är övertygad om att det kommer gå tusen gånger bättre nu när Fein inte är störd av vargtanden.
 
Men det är ju nästan 6 veckor kvar tills jag ens kommer sätta igång lilla tjockisen! Jag har inte ens lagt upp en strategisk vecko-planering än, men den kommer. Detta är bara lite tankar som slagit mig sedan jag började titta på de rekommenderade utbildningsperioderna. Men jag får lägga upp lite mål och en planering, och sedan ta saker som de kommer helt enkelt. Inte fixera sig så mycket på månader hit och månader dit.
 
Lilla Fein har ingen aning om att matte redan börjat planera arbetet inför hösten...

Kommentera här: