Lite släktforskning

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte haft sådär stenkoll på Feins stam. Jag vet att han har många fina hopphästar i sina led, men djupare än så har jag väl inte rotat direkt. Jag har haft en del koll på mammans stam eftersom att hon har Irco Mena i släktet, men på pappans sida har jag faktiskt inte haft en blekaste aning vad hingstarna gjort. Men nu har jag spenderat lite tid att ta reda på det!
 
Hans pappa är ett svenskt varmblod (dvs SWB/halvblod) och heter Fein G (f.1989), som har hannoveranare, svenskt varmblod och holsteiner i sig. Under hans internationella debut placerade han sig i 1.60m-klassen och han har hoppat så högt som 2.05m. Hans farfar är Feinschnitt I (f.1974), en hannoveranare som tävlat och vunnit både Grand Prix och World Cup. Kom på 10:e plats i OS i Los Angeles. Vidare är hans far (Feins farfarsfar) Wendekreis (f.1967) som fick över 50 godkända hingstar i Tyskland. Wendekreis är efter Ferdinand (f. 1941 och Feins farfarsfarfar) som blev känd för att producera några av bästa hopphästarna i världen.
 
Feins farmorsfar är Ramiro Z (f. 1965), en riktigt läcker holsteiner som fått titlar som "Stallion of the century" och tävlade i bland annat Grand Prix. En av hans avkommor (alltså Feins farmors syster) vann dubbla guldmedaljer i hoppning i OS -92 och -96. Ramiro Z var efter Raimond, en av hingstarna som lagt grund till holsteiner linjerna.
 
Om man fortsätter forska på Feins pappas sida så kan man komma så långt ner som till början av 1700-talet. Han har bland annat Godolphin Arabian i släkten, ett arabiskt fullblod som man senare avlade fram engelska fullbloden på. Från 1800-talet har han Zernebog i sig, en hingst som la grunden till dagens hannoveranare. 
 
Feins mamma, Melinne Gii, är efter Irco Imp. Vid det här laget har ni säkert pusslat ihop Feins namn och var det kommer ifrån. Fein, efter pappan Fein G och Imp efter morfar Irco Imp G. Gii kännetecknar att han är uppfödd av Gustavii Stud. Vidare är Irco Imp G efter Irco Mena (f. 1982) och för den som inte visste vem han är, så har han tävlat upp till VM och har legat på topp i BLUP i många, många år. Även hans far Irco Marco har legat i topp på BLUP. 
 
Fein har ju även lite girl power i släkten. Förutom att farmor är syster med Ratina Z (dubbla guldmedaljer i OS) så har han även Lars Imp G i släkten, hans morfarsmor. Hon är helsyster med 2 hästar som tävlar internationell hoppning.
 
Nu säger ju inte släkten allt om Fein, men jag tycker det är roligt att släktforska lite. Jag är helt säker på att jag bara nuddat ytan på hans släktningar! Jag tycker det är så kul att han är så himla lik hingstarna på hans pappas sida, både i kroppsbyggnad och i färg (och även tecken i ansiktet). När jag släktforskade så hittade även jag och syrran att Fein och Ulle har samma fullblod: Eclipse xx i släkten. Väääääldigt avslägsna kusiner kanske? Haha!
 
Far: Fein G
 
Farfar: Feinschnitt I
 
Farfarsfar: Wendekreis
 
Farfarsfarfar: Ferdinand
 
Farmorsfar: Ramiro Z
 
Farmorsfarfar: Raimond
 
Morfarsfar: Irco Mena
 
Morfarsfarfar: Irco Marco
 
Morfarsmor: Lars Imp G
 
 
Och sist men inte minst, min älskade lilla Fein Imp Gii ♡ 

Kommentera här: