Galopp och travövning med bommar

I fredags red vi superbra övningar. Allt man behöver är egentligen 9 bommar (måste inte göras i trav, men är en klar fördel, annars funkar 3 utmärkt.)
 
 
De svarta sträcken är bommar, de röda linjerna man kan rida. Först är det egentligen tre travbommar vid varje "bom" på bilden (jag hade VG i bild endast pga att jag smörade okej?) Detta kan göras i både galopp och trav. I trav ska man hinna rakställa hästen och få den att använda hasarbetet ordentligt över bommarna. I galopp ska man göra detsamma, fast man ska dock inte byta galopp förens efter bommen, så man själv kontrollerar galoppen, och får hästen på bakbenen.
 
 
Börja med att göra i trav, om du kommer från vänster varv (då börjar du längst nere på denna bild.) och går över bommen, gör volten till vänster, över bommen, volten till höger, över bommen, sväng till vänster. I trav ska man få hästen mer avslappnad och använda ryggen och bakbenen, och i galoppen gäller detsamma som övningen innan, att inte byta galopp över bommen, utan voltspåret byter galoppen. Hästen ska inte bara böja halsen, vara mjukt igenomsläpplig, inte springa på, vara framme för skänkeln och ta hjälperna.
 
Arwen var lite motsträvlig i början, men sedan efter ett tag, wow! Det bästa passet hittils på henne, tillsist kändes det som jag kunde göra allt med henne. Hon var så med på noterna, och jag hade henne exakt där jag ville ha henne, ett helt perfekt slut på veckan, detta måste jag prova någon gång på Finken då jag har ett större ridhus än Löten. Sedan att bästa Åsa Steninger hjälper en något ofattbart i övningarna gör inte saken direkt sämre.

Vi har verkligen de bästa lärarna på skolan!

Kommentera här: