Goda nyheter och en galning till häst

I dag har vi varit till veterinären med Ulle och det har gått riktigt bra. I stora drag har han slitit en muskel som sitter mellan hasen och kotan, vilket gör att han ser väldigt stel ut. Veterinären sa att han kommer att bli bra igen, men att det kommer ta tid. Men det kan det gott och väl få göra! Veterinären sa dessutom att det är extremt ovanligt, så hon tog bilder och filmer för egen dokumentation. Det var faktiskt lite häftigt! Tänkte berätta mer om allt som hände hos veterinären i morgon när jag har lite mer tid.
 
Veterinären filmade Ulle då hans skada är så himla ovanlig. Men han kommer bli bra igen och det är huvudsaken!
 
Fein är för övrigt helt galen... I går tog han sig nästan ut från rasthagen och idag brallade han som en jäkla galning när vi kom tillbaka till stallet från veterinären. Jag tog in honom fort då det var blött i gräset i hagen efter regnet, och jag ville inte att han skulle hålla på och flamsa omkring då. Dessutom har han ju fortfarande sitt sår... Bäst för honom att det har läkt idag när jag öppnar upp bandaget för annars kommer han få skäll. När jag hade tagit in honom i boxen så såg han stona utanför och blev typ helt tokig igen. Alltså han är så hingstig just nu ovanpå allt annat och han är inte ens hingst sen 6 månader tillbaka, alltså gud... Han hade tydligen blåst upp sig och flörtat som en galning i morse när han hade sett dem för första gången. Jag fick stå där och ge honom morötter tills syrran och Ulle var tillbaka. Då lugnade han äntligen ner sig.
 
I dag ska jag som sagt ta av bandaget. Hoppas och ber att det har läkt ihop nu så att jag kan rida honom i morgon. Det behövs! Han är så understimulerad så jag nästan börjar bli orolig att något ska hända honom nu. Känns inte så tryggt att han hittar på så mycket hyss och bus i hagen. Så jag måste få sätta igång honom och snarast. Håller tummar och tår nu att det är bra idag så jag kan sticka ut med honom i morgon! Han behöver få göra något annat.
 
Tog en bild på galningen innan vi åkte till veterinären. Här ger man hö och morötter och man får bara en spritt språngande galning tillbaka!

Kommentera här: