Blandade känslor om städdagen

Jag ska börja med att säga att städdagen i sig var amazing! Vi städade hela stallet, dammtorkade, skurade, rengjorde väggar och körde högtryckstvätten. Nästan alla var där så det var dessutom lite roligt - helt sjukt att säga att en städdag var rolig men det var den. Det gick så himla smidigt och bra.
 
Städdag i stallet!
 
Ursopad box, redo för högtryckstvätt!
 
Alltså så söt haha!
 
Vi var faktiskt klara väldigt tidigt och vi höll på att rulla in våra foderlådor när jag hörde ett tjut från grabbarnas hage. Eftersom att dem båda är lite skadade just nu så skyndade jag mig fram mot hagen och såg då att Ulle markerade ganska väl på benet som han sträckt sig i. Han har ju inte varit helt 100% på benet men han har gradvis blivit bättre och nu såg det inte bra ut. Fein var en bit bakom Ulle och kom galopperade så jag rusade in i hagen och stoppade honom. Sara var snabb och hade redan sprungit och hämtat hö som vi slängde åt dem (damage control). Ulle lyfte sitt ben som han sträckt sig i från början och han såg ut att ha ont.
 
Jag stod då kvar med grabbarna och höll dem i grimskaft medan dem åt i hagen. Sara fixade klart inne i stallet: la in spån, hö och mat åt dem. Ulle stödde på benet efter bara någon minut igen, så han fick nog bara tväront först och sedan la det sig igen. Efter att dem käkat upp sin mat och Sara fixat klart i deras boxar så tog vi in dem. Sara lindade båda Ulles bakben och jag lindade Feins ena bakben.
 
Nylindad och redo att gå in i sin nystädade box.
 
Kändes som att man var så glad att Fein äntligen blivit bättre, så hände det här...
 
Jag är väldigt osäker på vad som hände då jag inte såg hela händelseförloppet. Någon i stallet sa att Fein skulle börja busa för att han såg en ponnytravare, men jag vet inte hur det har något med Ulle att göra. Det känns som att Fein blev rädd för något och skulle skydda sig bakom Ulle, som själv inte kunde springa på grund av sin sträckning. Men han var ändå tvungen att flytta på sig, snabbt, för att Fein är så trög ibland - så han fick ont.
 
I morgon kommer vi åka tidigt till stallet och ge hästarna morgon. Sara kommer ringa veterinären vid 8 när dem öppnar växeln och höra om vi kan komma in på en koll med Ulle. Så synd att det gradvis blivit bättre och nu är det tillbaka där vi startade igen för 3 veckor sen när han fick sträckningen.
 
Jag ska prata med vår stallägare idag och höra om vi kan dela av deras rasthage. På så sätt kan dem fortfarande gå tillsammans (typ) och vara ute, men om Fein får för sig att busa (om det var det som hände) så behöver Ulle inte dra skada av det. Sen ska ju Fein inte springa egentligen, men han har så mycket energi nu när han har fått stå inne i boxen så mycket. Så att dela av hagen så att han inte kan springa lika mycket är ju bara bra för Fein. Så det är en win-win. Lose för Fein som inte får gå med Ulle - han kommer bli skitledsen, men hellre det säkra före det osäkra.
 
Världens finaste killar! Nu får dem ta och bli friska.

Kommentera här: